Här är jag!!!

Ja, jag lever. Bloggtorkan är dock ett faktum.

I fredags arbetade jag min sista dag innan föräldraledigheten. Har tagit ut några semesterdagar osv för att få lite ledighet innan det är dags för vår lilla kille att komma ut. Det känns helt fantastiskt underbart skönt. Jag har sedan fredagen haft tid och ork att umgås med massor av härliga människor, något jag inte haft den senaste tiden.

De sista veckorna med jobb innefattade inte så mycket mer än jobba, äta, sova. Helgerna behövdes till att samla krafter till en ny arbetsvecka. Så något socialt liv har det inte varit tal om.

Men nu är jag som sagt äntligen ledig.
Föräldrautbildningen är i full gång nu. Vet inte riktigt vad jag har att säga om den.. Är lite skeptisk, men man får många bra svar på endel funderingar man har. Så, d är väl bra då. Daniel har inte kunnat vara med de två första gångerna, men på måndag kommer han med. Det är även sista gången, vilket känns ganska skönt :)

Fredag, sista arbetsdagen. Fantastiskt!! Jag bjöd på fika på jobbet och dagen gick fort. Vips var jag ledig!! På kvällen var det dags att fira en av arbetskompisarna som fyllt 60. Vi åt och drack gott, sjöng sånger och umgicks. En mycket trevlig kväll. Daniel hämtade mig vid 22, då var jag tok trött och orkade inte en minut till.

På lördag var det dags för middag på Allstar med Mia, Anna, Linda, Cissi och Ellinore. Tok längesen jag var på Allstar, så d var kul att se lite folk.

Söndagen var en skön slö söndag. Daniels pappa kom hit med köttsoppa han lagat. Väldigt skönt att slippa laga middag och MUMS vad gott det var. 

I måndags träffade jag fina Annelie för en skön prom i solen här på skuris. Mitt promenad tempo är ju under all kritik, men det stod hon ut med :)

På tisdag var det häng på mat & prat med Nina, Johanna och lilla William för en fika o massa surr, väldigt trevligt.
Vi tog en tur på stan också.

Så onsdag och jag hade ännu en date på mat & prat. Denna gång med fantastiska Maria, blev en tur på stan även då, men klarade mig bra ifrån shoppingen.

Det är så himla härligt att solen skiner på dagarna och det droppar från taken. Jag är så ivrig att få bort all snö från ballis, så jag står där och småskottar/hackar varje dag. Det tar sig, snart är all snö och is borta. Bara en tidsfråga innan jag kan sitta där med kaffekoppen :)

Igår hade jag en riktigt mysig hemma dag. Jag städade, bakade bröd och var ute i solen med Ville. Hackade även lite på ballis såklart :) På kvällen var vi till Barnenshus som hade kvällsöppet och någon slags babykväll med erbjudanden av olika slag. Vi hade siktat in oss på en resesäng som såldes till bra pris. Tänkte att en sån behöver vi ju sedan, så lika bra att slå till. Vi åkte dit, skojade påvägen dit om att det skulle vara tok mycket folk redan då vi kom. Skämtet blev verklighet. Parkeringen var FULL, tok mycket folk och LÅNG kö, helt galet. Men vi fick vår resesäng och en söt liten filt som vi spanat in tidigare, så vi kom hem nöjda.

Min rygg har verkligen börjat säga ifrån. På kvällarna gör den så ont så ont. På dagarna är det inga problem, jag glömmer bort att ta det lite lugnt och får då sota för det på kvällen istället. Måste skärpa mig. 


Vi är nu i vecka 38 (37+5) och längtar så förbaskat efter vår lilla prins. 

Barnet väger nu cirka 3 kg och ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden brukar gravida kvinnor bli försjunkna samt kan ha svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.


Detta med magbilder är inte min grej, men bjuder på några trots allt.

       

Den "röda" är i V. 33+2 och de andra V. 36+0.

Ojojoj, vilket blogginlägg detta blev. Nu ska jag rycka upp mig och snart bege mig till barnmorskan för att höra vad hon har att säga idag :)

Tack för mig! =)


Kommentarer
Postat av: Nina A

Åå va kul med en bloggupdate!!!

2011-03-04 @ 13:04:55
Postat av: Therese

Finaste finaste du!! :))

2011-03-07 @ 11:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback